Stichting Lenthe gaat films maken. Filmproducer Arend Steenbergen is sinds kort aan Lenthe verbonden en gaat voor goede doelen, non-profits en cultuurorganisaties films en series produceren voor een schijntje van de normale productieprijs. Een perfect manier om donateurs aan je organisatie te binden.
 
Arend Steenbergen heeft speelfilms en televisiefilms geschreven en geregisseerd, met steun van verschillende publieke omroepen en het Nederlands Filmfonds, veelvuldig bekroond in binnen- en buitenland. Arend geeft ook les op het Koning Willem 1 College in Den Bosch op de opleiding Filmmaker. ‘Het idee is om voor de films te werken met professionele scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs’, legt Arend uit. ‘De andere functies bij de opnamen worden dan vervuld door studenten en net afgestudeerden, niet alleen van de opleiding in Den Bosch, maar ook van de Filmacademie in Amsterdam. Die werken tegen een stagevergoeding mee.’
 
Wat gaat dat kosten?
En daar zit het ‘m in, zegt Arend. ‘Ongeveer de grootste kostenpost bij het maken van films zijn de salarissen. Daar besparen we dus enorm op. We kunnen met Lenthe zo films en dramaseries maken voor duizend euro per minuut.

Een korte film van 10 minuten kost zo slechts 10.000 euro kosten en voor een ton heb je een complete speelfilm van 100 minuten. Dat is zeker tien keer minder dan de prijzen die normaal worden gevraagd.’
 
‘Een andere manier om voor minder geld een goeie film te produceren is om ons op een aantal genres te focussen, die juist gebruikmaken van het feit dat de film er ongepolijst uitziet. Voorbeelden zijn soap, of soapsatire, horror, reality, en mockumentary of ‘mondo’. Deze genres zijn geschikt om in beperkte tijd veel screentime op te nemen. Op deze manier kan de opnametijd korter gehouden worden, dan wat bij film en televisie-drama-producties gebruikelijk is.’
 
Arend Steenbergen
(foto: De Mooilichterij)

En hoe zit het dan met de kwaliteit?
Arend: ‘Het allerbelangrijkste bij een film is het verhaal. Wat dat verhaal is en hoe het verteld wordt. Het scenario, de regie en het acteren. Als een verhaal geloofwaardig, spannend en meeslepend is, gaat een publiek erin mee, ook als de film esthetisch en/of technisch niet van de allerhoogste kwaliteit is. Omgekeerd kan een film nog zo schilderachtig prachtig en technisch perfect zijn; als het verhaal niet boeit, verveelt iedereen zich te pletter.’ 
 
Wat maakt een film dan goed?
‘Het scenario is cruciaal. Daarom zijn er vaak experts mee gemoeid. Deze mensen hebben verstand van zaken, een eigen smaak en ze vertegenwoordigen belangen van de vaak vele verschillende financiers van de films. Ze vergaderen mee over de inhoud en vorm van het verhaal en van de film. Hierbij neemt haast nooit iemand de eindverantwoordelijkheid, maar de schrijver en de regisseur worden wel geacht de input van al deze mensen in verhaal en film te verwerken. Daar worden die films niet beter van. Filmverhalen vertellen is geen democratisch proces. Goede vertellers vertellen op hun eigen persoonlijke manier, in hun eigen unieke stijl. Films worden goed wanneer in elk aspect de visie van de makers doorklinkt. Dit is de belangrijkste reden dat te vaak professioneel gemaakte films en televisiedrama flauw en saai worden. Het zijn compromissen.’ 
 
Hoe gaan jullie dat dan doen?
‘Wij gaan werken zoals de Amerikanen het doen: daar hebben de schrijvers het voor het zeggen. Zij bepalen welk verhaal wordt verteld en hoe het wordt verteld. De opdrachtgever geeft alleen aan binnen welke kaders ze dienen te blijven. Zo doen wij het ook: met één schrijver, één regisseur, en één producer. De opdrachtgever geeft aan wat het onderwerp is, wat hij of zij met de opdracht wil overbrengen. Het driemanschap ontwikkelt een plan en, bij goedkeuring, de hele film. In de afwerking van de film wordt feedback van de opdrachtgever meegenomen. And that’s it.’
 
Wie zijn die opdrachtgevers?
‘Ideële stichtingen, goede doelen. Clubs die enig aspect van onze wereld willen verbeteren. Dat doen we omdat bij hen de beste verhalen liggen. Zij stellen grove misstanden aan de kaak, ernstige problemen en ze vechten ertegen. Dat is het drama waar films en verhalen goed van worden. Want films gaan over conflicten, over het gevecht om een doel te bereiken. En dat willen we op een positieve manier doen. Vaak worden verhalen voor en over goede doelen zwaar en nobel, dat kijkers niet weten hoe hard ze weg moeten rennen. Onze insteek is om serieuze verhalen speels te vertellen: met veel grappen en ‘goedkope’ effecten, gebruikmakend van ‘platte’ filmgenres, maar wel op een manier die schuurt, die mensen aan het nadenken zet.’
 
Wat gebeurt er als de film af is?
‘De films worden gemaakt voor vertoning op de geëigende platforms. Voor de distributie van de films gaat Stichting Lenthe samenwerken met distributeurs van bioscoopfilms, met Video On Demand-aanbieders, zoals Netflix, Amazon en KPN bijvoorbeeld, en met televisiezenders. Waar mogelijk ook voor de medefinanciering van de projecten. Daarnaast zet de opdrachtgever zijn film natuurlijk ook in bij elke geschikte activiteit en zorgt voor distributie via alle eigen kanalen.’ 
 
Meer weten?
Klik dan hier voor voorbeelden van films of vul onderstaand formulier in voor meer informatie.