Over Lenthe

Stichting Lenthe werd in 2004 opgericht door het ondernemers echtpaar Don Akkermans en Ingrid Mulder dat onder meer onder de naam Zhomer Media Business BV (www.zhomer.nl) actief is in aankoop, verkoop en exploitatie van media.

Stichting Lenthe fungeert als informeel bedrijfsfonds van Zhomer en heeft in haar 17-jarige bestaan samen met de flankerende Lenthe BV enkele tientallen producties en publicaties (mede) mogelijk gemaakt in de wereld van filantropie, kunst, cultuur en politiek, zoals Nationale Cultuurbal, People*Planet*Profit, De Dikke Blauwe, Civil Power, Corporate Power, SIRE 25 jaar, Goede Doelen Gids, Masterclass Mecenaat, Social Return on Investment, Bestuurlijke Spaghetti en Tableau. Anno 2021 is Stichting Lenthe onder meer actief als bestuurder bij de East West Foundation, als adviseur bij Amber Alert en Walburg Filantropie, als producent van de Lenthe Lezingen (voor bestuurders in filantropie en cultuur) en als exploitant van Nationaal Atelier (www.nationaalatelier.nl).


Immer bloeyende

Vanaf de oprichting in 1995, in de Amsterdamse Jordaan, voert Lenthe het groene Lenthe-boompje in haar logo. Dat boompje staat voor de groeikracht die Lenthe geeft aan de met haar samenwerkende partijen. Samen met de ondertitel ‘Immer bloeyende’ vormt het logo daarbij een stevige knipoog naar het blazoen van de Amsterdamse rederijkerskamer ‘De Egelantier’. Het wapen van deze 17e eeuwse ‘kamer’ – een literaire club van schrijvers, dichters en uitgevers – bestond uit een bloeiende Egelantier, dat wil zeggen: een wilde roos, als symbool van liefde. De bijbehorende lijfspreuk was ‘In Liefde Bloeyende’. Het is de liefde voor de medemens – de letterlijke betekenis van filantropie – die maakt dat Lenthe haar ondertitel met trots voert.